Avalon » Twórcy » Grant Morrison

Grant Morrison

Biografia

Data urodzenia:
1962-04-16
Biografia
Powyższy wstęp chyba najlepiej oddaje osobowość ekscentrycznego Szkota. Choć niektóre jego pomysły i zachowania mogą wydawać się nieco dziwne, a nawet szalone, to nie sposób zaprzeczyć, że jest on jednym z najbardziej wpływowych twórców naszego pokolenia. Wykreowanym przez niego bohaterom daleko do normalności. Wśród nich często znajdują się psychopaci, socjopaci, narkomani, czy transwestyci, oryginalności więc trudno mu odmówić. Zresztą Morrison bardzo ceni sobie akurat tę cechę i otwarcie stwierdza, że jeżeli któryś scenarzysta nie potrafi nic innego, niż "odgrzewać" stare wątki, to jak najszybciej powienien spakować manatki i ustapić miejsca komu innemu.

Kariera jego rozpoczęła się niemalże tak samo, jak każdego innego brytyjskiego twórcy, który później "wyemigrował" do USA. Najpierw pisał dla popularnego na Wyspach magazynu 2000 A.D., gdzie pracował nad takimi seriami, jak "Captain Clyde" ,czy "Starblazer". Największej sławy z tamtego okresu przysporzył mu "Zenith" (rysowany przez Steve'a Yeowella), w którym doszukać się można odpowiedzi na pytanie, co by sie stało, gdyby cały świat okazał sie jednym wielkim reality show. Następnie Szkot przeniósł się do nieco bardziej wówczas prestiżowego Marvel UK, by tworzyć przygody jednego z bardziej znanych w Wielkiej Brytanii bohaterów, Captaina Britain, lecz był o wiele zbyt ambitny, by marnować życie nad komiksami o drugoligowych postaciach i postanowił spróbować swych sił w DC Comics.Nie było to takie łatwe, jakby się mogło wydawać, wszak jeszcze wtedy amerykańskie wydawnictwa niechętnie zatrudniały twórców z zagranicy.

Gdy szefowie Detective Comics zatrudniali Morrisona napewno nie spodziewali się tego, co miało się wkrótce wydarzyć. Z podupadających, niemal skazanych na zawieszenie serii, tj. "Doom Patrol", czy "Animal Man" Morrison uczynił bestsellery, odciskając na nich swe chore piętno. W Listopadzie 1989 roku w jego życiu zawodowym nastąpił przełom - na rynku ukazała się bowiem rewelacyjna "powieść graficzna", "Batman: Arkham Asylum", z rewelacyjnymi ilustracjami Dave'a McKeana. Pozycja ta świetnie się sprzedała i zapewniła Morrisonowi czołowe miejsce wśród amerykańskich scenarzystów. Przez kilka lat zajmował się głównie projektami dla DC, tj. "Hellblazer", czy "Kid Eternity", przeplatając je pracą także dla Marvela, gdzie był - jak sam to określa - "dziwką" Toma de Falco. Jeśli chodzi o superherosów, wymienić należy jeszcze świetnie przyjęty staż w "JLA", gdzie naprawdę namieszał, czyniąc Batmana postacią centralną, która jest w "Lidze" outsiderem. Mroczny Rycerz obawiał się bowiem, że jego partnerzy (i nadludzie) mogą się zmienić i że mogą oni kiedyś zwrócić się przeciwko ludzkości, dlatego wynalazł sposób na pokonanie każdego z nich.

Trzeba jednak uczciwie przyznać, że nie za tworzenie przygód osiłków w kolorowych trykotach ceniony jest Granta Morrisona. Co więcej, godził się na takie rzemieślnicze roboty tylko wówczas, gdy w nagrodę pozwalano mu wydać jakąś powieść graficzną, one shot, mini, czy maxi-serię. To właśnie w nich Szkot rozwijał skrzydła. Komiks "The Invisibles" wywołał naprawdę spore zamieszanie na amerykańskim rynku. Ani w jego fabule, ani w bohaterach nie ma nic schematycznego. Imiona takie, jak King Mob, Lord Fanny, czy Ragged Robin może brzmią dość niewinnie, ale ich "właściciele" to szamani, psychopaci i terroryści, lecz przede wszystkim jednostki próbujące wyswobodzić sie z więzów nałożonych na nie przez współczesny świat i zamieszkujące go społeczeństwo. Ponadto, autor twierdzi, że w każdej z tych postaci znajduje się cząstka jego samego, a ich przygody i rozterki odzwierciedlają w pewnym sensie jego własne życie. Kolejnym autorskim projektem Szkota jest "The Filth", opowiadające o niepozornym, starszym mężczyźnie, który, jak każdy porządny obywatel, chodzi do pracy, opiekuje się chorym kotem, a tak naprawdę jest supertajnym agentem, który należy do organizacji zwanej "The Hand". Organizacja ta walczy ze zjawiskami, które w naszym świecie nigdy nie powinny były się wydarzyć. Morrison stworzył również "Kill your Boyfriend", satyrę na życie klasy średniej Wielkiej Brytanii XX wieku, oraz "Mystery Play" traktujące o przedstawieniu, w którym aktor grający Boga zostaje zabity, a głównym podejrzanym w tej sprawie staje się jego kolega po fachu grający szatana.

Popularny scenarzysta pożegnał się już z serią "New X-Men". To, co Grant zawarł na jej kartach mogło się podobać lub nie, lecz trzeba przyznać, że był to jeden z najbardziej nowatorskich okresów w historii mutantów Marvela. Niedawno Morrison podpisał po raz kolejny kontrakt na wyłączność z DC i przyszykował dla swoich fanów kolejne, intrygujące projekty: "Seaguy", który ma być swego rodzaju reinterpretacją filmów animowanych Disneya oraz "WE3" już ukazały się na rynku, a na publikację czeka jeszcze "Vimanarama", które podejmuje tematykę cywilizacji pozaziemskich ich ich wpływu na nasz świat. Niedługo ma sie równiez ukazać pierwsza powieść Szkota, "The If". Możemy być pewni, że i tym razem scenarzysta nas zaskoczy. Przecież nie bez kozery uznany został w 1997 roku przez "Entertainment Weekly" za jednego z najbardziej kreatywnych ludzi w Stanach Zjednoczonych.

Opracował: Killah
Avalon marvelcomics.pl jest nieoficjalną stroną poświęconą komiksom wydawnictwa Marvel.
Prawa autorskie do wszelkich postaci i grafiki - o ile nie napisano inaczej - należą do firmy Marvel i jej podmiotów.
Wszelkie materiały oryginalne © 2002-2017 Avalon marvelcomics.pl Kopiowanie tekstów bez zgody autorów jest zabronione.